donderdag 22 mei 2008

Over faalangst en examenstress.

De zomer zit er aan te komen. Groen gras, fluitende vogeltjes, warm weer en overspannen studenten. Het begin van de zomer luidt traditioneel ook de examen­periode in. En daar komen vaak problemen bij kijken. Stress, geheugen- en concentratie­stoornissen, paniek, black-out en faalangst zijn maar enkele zaken waardoor het fout kan lopen. De maat­schappij eist steeds meer van onze studenten. En zij moeten er maar mee leren omgaan. De Hogeschool Gent heeft het ideale middel in huis om hen daarbij te helpen…

Omgaan met de druk van examens lukt de ene student al wat beter dan de andere. Sommigen gaan er helemaal onderuit. Maar met de juiste coaching raken ze al een heel eind verder. “Er valt heus wel wat aan te doen”, zegt studentenpsycholoog Vincent Willemyns van de Hogeschool Gent. “Negentig procent van faalangst en examenvrees wordt veroorzaakt door een vroegere faalervaring. Er is zelfs niet veel nodig om al een negatieve impact te hebben op de studieresultaten. Iets minder dan de helft van de nieuwe bachelorstudenten heeft al een jaar hoger onderwijs achter de rug. Wij maken studenten eerst bewust van hun probleem, zodat ze er controle over krijgen. Dan pas zijn zij in staat om prestaties te leveren op niveau van hun competenties. Zo verhogen we hun studierendement. Dat is natuurlijk alleen haalbaar als alle negatieve spanningen zo veel mogelijk gereduceerd worden”, zegt Willemyns.

Geen meditatie of Oosterse technieken, maar heuse cognitieve training in combinatie met een specifieke relaxatie. Het gaat om een unieke kruisbestuiving van moderne therapeutische technieken. Uiteindelijk moeten studenten op een stressmoment, zoals een examen, een geconditioneerde ontspanning kunnen oproepen. Dan voelen ze zich meer op hun gemak, zo kunnen ze helder nadenken zonder in paniek te geraken. De studenten krijgen meer zelfvertrouwen, gaan positiever denken en kunnen zich beter concentreren. Deze techniek kunnen ze trouwens hun hele leven blijven toepassen.

De Hogeschool Gent is al jaren bezig met intensieve studiegerelateerde coaching. Studenten kunnen er gratis een relax CD krijgen, waarmee de specifieke ontspanningstechniek wordt getraind. Er zijn ook groeps- en individuele sessies om studenten te helpen. Wie tijdens de blok- en examenperiode toch nog in de problemen komt, kan ook gratis naar de ‘groene lijn’ van de cel studieadvies en -begeleiding bellen voor steun of raad. Oud-student Geert is alvast erg tevreden: “Ik kampte al meer dan een jaar met een uitstelprobleem. Alles schoof ik op de lange baan. Na lange tijd besloot ik professionele hulp in te roepen en ik stapte naar de cel studieadvies en -begeleiding. Daar leerde de studentenpsycholoog mij verschillende technieken om me beter te concentreren en toch aan de slag te geraken. Ik voelde me duidelijk minder gespannen en was weer gemotiveerd om aan de slag te gaan. Aan studenten met een gelijkaardig probleem kan ik alleen maar aanraden om eens af te spreken met deze cel. Zonder de hulp van de mensen daar was het me waarschijnlijk niet gelukt”. Link http://www.hogent.be/studeren/suxes/

Guido Van Peeterssen.

Geen opmerkingen: