De Gentse zeehaven is een bloeiend bedrijf met 28.500 werknemers, neem je er de indirecte werkgelegenheid bij dan kom je aan 66.500 banen. Gent verwerkt vooral massagoederen, het aandeel van containertrafiek bleef tot op heden vrij beperkt. Dat komt omdat Gent niet alleen centraal gelegen is maar ook expert is in de verwerking van droge bulkgoederen. Die worden zoveel mogelijk ter plaatse verwerkt, dat verklaart de hoge tewerkstelling. Maar de Vlaamse havens staan onder druk. Gent heeft al andere troeven zoals de productie van groene brandstof aangesproken. Een nieuwe troef echter is het nieuwe Kluizendok dat een enorme terreinreserve aan open water biedt. En het is uitgerekend aan dit dok dat Ghent Container Terminal zich nu vestigt.
Met deze nieuwe klant mikt havenschepen van Rouveroij expliciet op de snel groeiende containertrafiek. Gisteren ondertekenden het Vlaamse Manuport en het Finse Multi-Link Terminals Oy een joint venture om samen een multimodale container terminal aan het Kluizendok uit te baten. Ghent Container Terminal beslaat 16 hectare en investeert 6,1 miljoen euro. Het project omvat twee fases: 150.000 containers binnen 5 jaar (op 7,7 hectare) en 300.000 containers binnen 10 jaar (op 8,2 hectare). Maar de infrastructuur staat ook open voor andere terminal operators. De Finse partner Multi-Link start meteen met een containerlijn tussen Sint-Petersburg, Helsinki en Gent. Het Antwerps-Gentse Manuport zal zijn containers aanvoeren via binnenscheepvaart en spoor.
Momenteel verwerkt Gent ongeveer 60.000 containers, dat is verwaarloosbaar. Maar er komen ongeveer 110.000 containers per vrachtwagen de Gentse haven binnen. Die wil schepen van Rouveroij zo snel mogelijk van de overbelaste Vlaamse wegen halen. De nieuwe containerhaven wordt bovendien een hefboom voor de ontwikkeling van het Kluizendok. Als het ovaal van Wippelgem en de nieuwe spoorverbinding afgewerkt zijn kan het Kluizendok zijn rol als gateway voor de verbinding naar Noord-Frankrijk en Parijs ten volle spelen. Toch wil schepen van Rouveroij geen containervervoer aantrekken dat op doorreis is. Er is aan het Kluizendok voldoende ruimte voor logistieke bedrijven die ook containers behandelen. Maar het liefst ziet van Rouveroij bedrijven komen die een meerwaarde bieden voor de lokale economie. Die hebben hierbij een streepje voor.
Guido Van Peeterssen.
donderdag 31 januari 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten