De statige Prinses Clementinalaan, met heel wat art nouveau huizen is voor het grootste deel beschermd als stadsgezicht en kende sinds 1963 geen tramverkeer. Een voorafgaande studie wees uit dat een vlottende spoorbaan de beste oplossing voor de omgeving was. De matten en elastische omhulling van de rails vertegenwoordigen een extra investering van 580.000 euro.
Maar kiezen voor prefab heeft een technisch- en tijdsvoordeel. Op 4 dagen tijd zullen de
Tegen eind april zal zowel de bus- en trambedding, in het midden van de laan, en de noordkant van de Clementinalaan afgewerkt zijn. Er komt een stoep in Chinees graniet een parkeerstrook met boomvakken en een rijstrook voor auto’s en fietsen. In juli zal ook de derde fase (zuidkant met stoep, parkeerstrook en rijstrook voor auto’s en fietsen) achter de rug zijn. Tijdens de werken blijft er in elke fase éénrichtingsverkeer en doorstroming van het busverkeer mogelijk. In september komen beide koppen van de laan aan de beurt. Op het Maria Hendrikaplein moeten de tramsporen aangesloten worden op de tijdelijke tramhalten voor het station en worden de wissels aangelegd die aansluiting geven op het tramnetwerk naar het centrum.
Op het kruispunt Kortrijksesteenweg - Sint Denijslaan wordt er een tijdelijke tramhalte aangelegd te midden van een rotonde. Voor die aanleg zal de Kortrijksesteenweg gedurende 2 maanden afgesloten worden voor alle verkeer, vermoedelijk in de periode mei - juni 2008. De eerste tram in de Clementinalaan zal wellicht in september 2008 rijden. Pas wanneer de nieuwe tramverbinding door de Clementinalaan operationeel is kunnen de tramsporen op de Sint-Denijslaan buiten gebruik gesteld. Pas dan kunnen de afbraakwerken aan de achterkant van het Sint-Pietersstation een aanvang nemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten