De Digitale Week van 17 tot 21 maart in Gent mag een echt succes genoemd worden. Tijdens de Digitale Doebeurs op zaterdag 15 maart werd het Gentse Stadhuis omgebouwd tot een digitaal universum waarin een vijftiental organisaties hun activiteiten voor kwam stellen. Op die manier kregen ruim duizend bezoekers een originele en uitgebreide kijk op de digitale wereld. Er waren digitale trouwfoto’s, een schitterend model van de stad in drie dimensies, spannende chatsessies met bekende Gentenaars Lieven Scheire, Annelies Rutten en schepen Mathias De Clercq, een demonstratie van police-on-web, voorstellingen van diverse opleidingen en een live verslag van Gentblogt .
Tijdens de Digitale Doebeurs werd elk uur van de dag een prijs uitgereikt aan de mensen die een evaluatieformulier hadden ingevuld. De bezoekers konden hun eigen ideeën over het dichten van de digitale kloof ook kwijt aan een Praatpaal. Een jury heeft al deze ideeën beluisterd en heeft de drie beste genomineerd. Het sterkste idee werd beloond met een splinternieuwe laptop geschonken door het IBBT (Interdisciplinair Instituut voor Breedband Technologie). De gelukkige winnares, mevrouw Simone Deman uit Wondelgem, heeft bij al haar buren flyers over de Digitale Week gebust en heeft ook zo veel mogelijk mensen in haar buurt aangesproken over het initiatief. Ze gelooft dat deze persoonlijke aanpak de beste strategie is om de digitale kloof zo snel mogelijk te dichten en ze roept iedereen dan ook op om hetzelfde te doen in zijn of haar buurt.
De Digitale Week was een succes, vooral door de schitterende samenwerking tussen de vele mensen, verenigingen en diensten. De Digitale Doebeurs, de ontbijtsessies en de lunchgesprekken voor de personeelsleden van Stad Gent werden een schot in de roos. Ook de deelnemende organisaties en vormingsinstellingen mochten rekenen op een grote belangstelling. De groepen deelnemers waren meestal klein, wat een intensieve en persoonsgerichte begeleiding mogelijk maakte. Vooral senioren vonden vlot de weg naar de diverse activiteiten. Kansarmen en laaggeschoolden waren minder goed vertegenwoordigd. Schepen Fatma Pehlivan: “Met het oog op de Digitale Week van volgend jaar onderzoeken we nu hoe we het aanbod nog beter kunnen afstemmen op de vragen en noden van de verschillende doelgroepen en toch zo toegankelijk mogelijk te blijven”. De vele positieve reacties op de Digitale Doebeurs maken een uitbreiding tot een meerdaagse doebeurs het overwegen waard.
Guido Van Peeterssen.
zondag 20 april 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten