Gent beschikt vanaf heden over een nieuw ponton, waarmee de haven kan inspelen op vragen van bestaande of nieuwe klanten naar bijkomende behandelingscapaciteit voor RORO trafiek. Het nieuw RORO ponton kost 2,5 miljoen euro en kan ondanks zijn enorme gewicht (600 ton) gemakkelijk ingezet worden aan zowat alle kaaien in de Gentse haven. Zo een ponton vormt als het ware een verlengstuk van de kade en zorgt er voor dat alles op vier wielen heel snel het schip kan verlaten of oprijden. Schepen van Rouveroij: “Dit nieuwe ponton kan 120 ton dragen en vervangt het oude ponton dat niet meer tegen zijn taak opgewassen is”. Met het nieuwe ponton wil de haven soepel kunnen inspelen op de groei van de RORO trafiek, die sinds 2000 verdubbeld is en is tevens een argument naar de bedrijven toe die zich in de toekomst in Gent willen vestigen.
Het drijvende ponton werd gebouwd bij de firma Aelterman, die zich nabij het Kluizendok gevestigd heeft. De nieuwe locatie is erg belangrijk voor de firma die anders geen opdrachten van deze omvang zou kunnen realiseren. Heel zware constructies zoals stalen bruggen en pontons als deze kan je onmogelijk via de weg vervoeren. De 60 meter kaai vormen de slagader van het bedrijf. De reputatie van de firma Aelterman reikt tot ver voorbij onze grenzen. Bruggen over de Elbe, bruggen voor de TGV en reusachtige spoorwegbruggen. Maar ook elegante fietsersbruggen zoals die te Denderleeuw of aan het Gentse Keizerspark zijn realisaties van Aelterman.
Guido Van Peeterssen
donderdag 3 april 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten