Vijf maanden na de lancering van SMS ticketing heeft De Lijn het 100 000ste SMS tickets verkocht, dat werd dinsdagochtend aangevraagd door een reiziger in Antwerpen die daarmee zijn 102e sms ticket kocht. Door de reiziger een alternatief te bieden voor de aankoop van een kaartje bij de chauffeur wil De Lijn stipter kunnen rijden. Dit voorjaar beslist de vervoermaatschappij of SMS ticketing dat nu proef draait in Antwerpen en Gent wordt uitgebreid naar heel Vlaanderen.
Minder dan een half jaar na de start op 6 september 2007 betalen elke dag meer dan 600 reizigers hun rit met de bus of tram per sms. Het Antwerpse stadsnet neemt 64 % van de SMS tickets voor zijn rekening, Gent 36 %. Gemiddeld genomen worden de meeste SMS tickets verkocht op vrijdag. Vooral tijdens de ochtendspits vragen de reizigers een SMS ticket aan.
Met 1.087 SMS tickets was zaterdag 22 december 2007 de drukste dag. Toen liep de benefietactie ‘Music for Life’ van Studio Brussel. Om de actie te steunen, schonk De Lijn samen met Proximus 10.000 euro aan dit goede doel.
86 % van de gebruikers is tevreden over SMS ticketing. Dat blijkt uit een onderzoek bij 602 mensen. Met 90 % ligt de tevredenheid het hoogst bij jongeren onder de zeventien jaar en jonge gezinnen zonder kinderen, GSM gebruikers met een voorafbetaalde kaart en reizigers die al een SMS ticket hebben gekocht. Negen reizigers op tien vinden SMS ticketing gemakkelijk, snel en gebruiksvriendelijk. Wie een SMS ticket wil kopen, sms’t vóór hij opstapt de bestelcode ‘DLA’ (Antwerpen) of ‘DLG’ (Gent) naar het verkorte nummer 4884. Na enkele seconden krijgt de reiziger een bevestiging SMS die geldt als vervoerbewijs. Een SMS ticket kost 1,20 euro (+ 0,15 euro voor de aanvraag SMS). Dat is voordeliger dan het goedkoopste biljet op het voertuig, dat 1,60 euro kost.
Een SMS ticket wordt afgerekend via de GSM factuur (postpaid), of afgetrokken van het beltegoed (prepaid kaarten). Het is niet nodig om zich eerst te registreren. Wie belt met een bedrijfs GSM kan alleen na toestemming van zijn werkgever gebruik maken van het systeem. Het nieuwe betalingssysteem werd samen met Proximus ontwikkeld. De Proximus klanten zijn de eerste GSM gebruikers in België die via SMS ticketing kunnen betalen.
Sinds het jaar 2000 is het aantal reizigers iets meer dan verdubbeld van 240 miljoen tot 483 miljoen. De Lijn verklaart de verdubbeling door de voordelige netabonnementen en de uitbreiding van het aanbod. De Lijn mikt dit jaar op 500 miljoen reizigers en wil daar waar nodig de dienstverlening verbeteren. Directeur-generaal Ingrid Lieten: “Ik denk daarbij aan de properheid van de voertuigen en een betere halte accommodatie. Daarnaast zullen we zorgen voor extra aanbod waar er vraag is, bijvoorbeeld voor een betere ontsluiting van industrieterreinen en KMO-zones”. Link: www.delijn.be
Guido Van Peeterssen.
dinsdag 19 februari 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten