maandag 15 december 2008

Horecapersoneel wordt toeristisch ambassadeur.

Ambassadeur 01Iedereen ambassadeur! Dat is het uitgangspunt van de opleiding die maar liefst een honderdtal werknemers uit de Gentse horecasector hebben gevolgd. Vaak is het horecapersoneel immers het eerste aanspreekpunt voor bezoekers en dus een belangrijke schakel in hun onthaal. De opleiding ‘toeristisch ambassadeur’ werd speciaal in het leven geroepen voor hen die dagelijks met toeristen te maken hebben. Nu de opleiding achter de rug is krijgt elk van hen een getuigschrift en een leuke attentie. Die kregen ze uit de handen van schepen voor toerisme Lieven De Caluwe.

In het kader van het Kunststedenactieplan werkten de kunststeden Antwerpen, Brugge, Mechelen, Leuven en Gent in samenwerking met de Horeca Vorming Vlaanderen een specifieke opleiding uit voor horecapersoneel. Elke kunststad organiseerde voor de plaatselijke sector een aantal opleidingsdagen. Die legden naast een kennismaking met het toeristische aanbod van de stad ook de nadruk op hoe men met een grote dosis enthousiasme en fierheid kennis over de stad overbrengt op bezoekers. Inge Moerman van Horecavorming Vlaanderen: ”Samen met de sociale partners en de lokale overheden slagen we er in om werkzoekenden, personeel en management op te leiden. De deelnemers zijn erg enthousiast en ook de overheid erkent de meerwaarde van deze opleidingen. In Oostende kregen de deelnemers een badge ‘Admiraal van de stad’ en ook hier in Gent krijgt wie geslaagd is een badge en een sticker”.


Ambassadeur 04In Gent werden een honderdtal werknemers opgeleid. Gespreid over zeven dagen tekenden zowel kelners als zaakvoerders in om op hun vaak enige vrije dag de opleiding te volgen. Naast een theoretisch gedeelte was er ook aandacht voor de praktijk. Met een coach als gids ontdekte men al doende de stad. De Gentse toeristische spelers werkten volop mee om iedereen kennis te laten maken met het toeristische aanbod van Gent. Naast een begeleide wandeling in de stad ging de tocht natuurlijk ook het water op. Dat de opleiding werd gesmaakt bij de deelnemers getuigen de vele enthousiaste reacties. Smet Chantal van Absolute Home: “Tijdens deze opleiding leerden we enorm veel bij over onze eigen stad. En we leerden Gent kennen vanuit een andere hoek. Nu kunnen we onze gasten attent maken op wat voor hen echt nuttig is zoals openingsuren, gratis toegang tot musea op zondag en de combinatie van tram en museum. Zeer interessante informatie die ons jammer genoeg soms ontgaat omdat we het te druk hebben met onze eigen zaak”.

Schepen Decaluwe: “De opleiding had ook tot doel de deelnemers te laten inzien dat zij een belangrijke rol spelen in de verwelkoming en het op weg zetten van bezoekers en dat zij een bepalende invloed kunnen hebben op wat iemand overhoudt aan Gent”. De geslaagde deelnemers kregen na de overhandiging van hun getuigschrift ook nog een promotiepakketje met ondermeer een potje Tiernteyn mosterd en een toeristische gids over Gent. De deelnemende handelaren hadden na een positieve evaluatie nog één duidelijke vraag: of er in de horecagids van de stad Gent plaats was om een loge te plaatsen naast die handelszaken die de opleiding gevolgd hadden. Een duidelijk bewijs dat de deelnemers tevreden waren met de opleiding. Deelnemende horecazaken zijn te herkennen aan de sticker: ‘Info I can help’

Guido Van Peeterssen.

Geen opmerkingen: