De Stad Gent lanceert een nieuw tijdschrift: het Horecazine. Daarin krijgen horeca-uitbaters informatie over wetten, vergunningen en andere maatregelen. De Werkgroep Horeca van “Gent, stad in werking” fungeert als redactieraad. De nieuwsbrief wordt gedrukt op 2000 exemplaren en is ook digitaal te krijgen, door te registreren op www.investingent.be/horeca. Burgemeester Termont: “Dit initiatief is één van de manieren waarop de Stad de horecasector, die zo belangrijk is voor onze stad, wil ondersteunen. De nieuwsbrief is bovendien een mooi voorbeeld van de gerichte communicatie die de Stad meer en meer inzet”. De nieuwsbrief oogt mooi en is leest vlot. Het magazine bundelt alle informatie voor horeca uitbaters over vergunningen, reglementen, tewerkstelling en andere relevante informatie. De nieuwsbrief verschijnt om de drie maanden op 2000 exemplaren. Alle informatie uit de nieuwsbrief krijgt ook een vaste stek op de website www.investingent.be, waar ook de horeca onderdak vindt. Wie de nieuwsbrief liever via e-mail krijgt, kan zich registreren op www.investingent.be/horeca.
In het eerste nummer is er veel aandacht voor de werving van nieuwe werknemers en de steun die de sector daarbij kan krijgen. Het Horecazine speelt ook in op wat leeft onder horeca ondernemers. Hot items zoals brandveiligheid en regels over studentenarbeid komen aan bod. Zo staat er ook een interview in met Christine Geirnaert en Alain Schwartz, de exploitanten van ’t Vosken. Schepen Mathias De Clercq: “De Stad Gent stimuleert ondernemerschap, en de horeca in het bijzonder, op verschillende manieren. Uitbaters kunnen op steun rekenen van de horecacoach en accountmanagers van de Dienst Economie. De accountmanager helpt horecauitbaters die op zoek zijn naar geschikt personeel door zoveel mogelijk potentiële wervingskanalen aan te bieden. Via het opleidingsproject ‘IKOOK’ worden werkzoekenden opgeleid voor een job in de horecasector”. Met het starterscontract, voorzien voor dit najaar, wil Gent de slaagkansen van startende ondernemingen te verhogen door de ondersteuning te koppelen aan een aantal verplichtingen. In de nieuwsbrief is er ook aandacht voor deze vorm van ondersteuning.
Het samenbrengen van organisaties en belangengroepen rond één thema is het belangrijkste doel van “Gent, Stad in werking”. Dit partnerschap is de initiatiefnemer van de Werkgroep Horeca en ook de redactieraad van de nieuwsbrief. In die werkgroep zetelen naast de Dienst Economie de horecacoach, VDAB, Unizo, Horeca Vorming Vlaanderen en Federatie Horeca Vlaanderen. Horecacoach Bart Inghelbrecht: “Gent is nauw verbonden met wat er leeft op economisch gebied. Zo is er een horecabeleidsplan, een horecabrochure en nu ook het driemaandelijks horecazine. Het moet zijn dat de maatregelen die Gent goed zijn, want onze initiatieven worden vaak overgenomen door andere steden”. Schepen De Clercq onderstreept dat het Gentse stadsbestuur heel wat initiatieven neemt zoals Gent Verwent en zich richt op specifieke groepen zoals werklozen en afgestudeerden. Gent kan dan ook mooie
economische cijfers voorleggen
zaterdag 21 juni 2008
Stad Gent lanceert Horecazine
Labels:
Daniel Termont,
Gent,
horecazine,
Mathias De Clercq,
stad in werking,
Unizo,
VDAB
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten