dinsdag 21 oktober 2008

Gents Meldpunt Discriminatie breidt uit

Meldpunt discriminatie Het Meldpunt Discriminatie dat twee jaar geleden in Gent van start ging zal nu ook de ruime regio rond Gent gaan bedienen. Dat op initiatief van Vlaams minister van Gelijke Kansen Kathleen Van Brempt. De Vlaamse overheid wil nu in de dertien Vlaamse centrumsteden een dergelijk meldpunt oprichten. Het Vlaamse Parlement heeft recent het decreet ‘gelijke kansen en gelijke behandelingsbeleid’ goedgekeurd. Met dit decreet zet de Vlaamse Regering de Europese richtlijnen over antidiscriminatie om in Vlaamse regelgeving. Vlaanderen loopt daarbij vooruit op Europa: naar federaal voorbeeld werd de lijst met discriminatiegronden en beleidsdomeinen fors uitgebreid. Schepen Balthazar: “De stad Gent bevestigt hierbij haar pioniersrol in het bestrijden van discriminatie en staat nu model voor Vlaanderen”.

Het Gentse Meldpunt heeft sinds zijn oprichting in 2006 229 dossiers behandeld. Vooral over discriminatie die te maken heeft met werkgelegenheid - 34 % van de klachten gaan over problemen bij bijvoorbeeld solliciteren of over discriminatie op de werkvloer. Huisvesting volgt met 14 %. Ook voor samenlevingsproblemen en problemen met goederen en diensten vindt men het Meldpunt in 17% van de klachten. En horeca is goed voor 7% van de klachten. Het Meldpunt staat open voor iedereen die een ongelijke behandeling ervaart. De vijf voornaamste gronden van discriminatie zijn racisme: 47 %. Maar er zijn opmerkelijk veel klachten over discriminatie van mensen met een handicap, vooral dan over toegankelijkheid: 19%. Maar ook seksuele geaardheid (7%), leeftijd (6,4%) en financiele mogelijkheden (4,3%) spelen een rol.

De samenwerking met het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding is erg belangrijk voor het Meldpunt. Voor het Centrum zijn meldpunten steeds belangrijk geweest en zij zullen nog aan belang winnen. Enerzijds is de nabijheid voor de burger een grote troef, zodat die snel en gemakkelijk terecht kan voor een vraag om informatie, een advies rond een concreet probleem, of het signaleren van gevallen van racisme en discriminatie. Anderzijds zit er achter een melding vaak een ruimere problematiek: hier kunnen meldpunten beter dan wie ook preventieve acties opzetten, in overleg met de lokale overheid, bijvoorbeeld rond toegankelijkheid van horecazaken, regelingen voor personen met een handicap en zo meer. Schepen Balthazar: “Ongeveer 80% van de klachten handelen we zelf af. Eerst word er bemiddeld. Lukt dat niet, dan sturen we de klacht door naar het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding in Brussel”.

Guido Van Peeterssen.

Geen opmerkingen: