zondag 19 oktober 2008

Immense dakplaat onder sporen Sint-Pietersstation

dakplaat Vlakbij het station Gent Sint-Pieters is afgelopen weekend met succes de eerste bouwfase van de Timichegtunnel beëindigd. De eerste dakplaat van deze tunnel werd onder een sporen- en wisselcomplex van 6 sporen breed geschoven: een technisch delicate operatie. De hele onderneming is prima verlopen. De werkzaamheden zijn een zevental uren vroeger dan gepland beëindigd. Een betonelement zoals deze dakplaat schuiven gebeurt wel meer. In de stations van Leuven en Tielt werd de techniek onlangs nog toegepast. Bijzonder aan deze schuifoperatie was dat het om een zeer omvangrijk en zwaar element ging, en dat er extreme eisen werden gesteld aan precisie en timing. De plaat is 30 meter breed, 25 meter lang en tussen 55 en 80 cm dik. Ze weegt 2100 ton en moet in staat zijn om de zware belasting van overrijdende treinen te dragen.

Om de nieuwe tunnel voor autoverkeer, fietsers en voetgangers (de Timichegtunnel) onder de treinsporen te bouwen, zonder hinder voor het spoorwegverkeer van en naar het station Gent Sint-Pieters, heeft Infrabel ervoor gekozen om eerst een halve dakplaat te installeren. Die heeft de breedte van een volledige sporenbundel. Alle weekendtreinen konden Gent Sint-Pieters bereiken via het tweede resterende sporenbundel. De Timichegtunnel is een gelijkgrondse doorsteek van het opgehoogde spoorwegtalud. De tunnel zal een verbinding vormen tussen enerzijds de nieuw aan te leggen verbindingsweg tussen de Sint-Denijslaan, ter hoogte van de sporthal van de BME Hogeschool - en de R4- Pégoudlaan, en anderzijds de Fabiolalaan en de nieuwe ondergrondse parkeergarage langsheen de Fabiolalaan.

De tunnelbouwers zullen de rest van het tunnellichaam (zijwanden, middenkolommen, vloer…) bouwen terwijl de treinen boven hun hoofd rijden. Dat doen ze vanaf een middenzone tussen beide spoorbundels. De bewuste dakplaat was lang op voorhand klaargemaakt, vlak naast het sporencomplex waar ze onder terecht moest komen. De schuifoperatie was strikt gefaseerd. De voorbereidingen voor de schuifoperatie duurde bijna een jaar: inrichting van de open zone tussen de twee sporenbundels als werfzone, bouw van een betonnen werktafel, pompleidingen voor beton plaatsen onder de sporen (vanaf Sint-Denijslaan), gieten van gewapende dakplaat met onderaan een speciale schuiflaag in IPALENE (zelfde materie als op skilatten), plaatsen van trekkabels en vijzels.

Op vrijdagavond nam Infrabel eerst alle sporen, wissels en seinen in het bewuste spoorbundel weg over een lengte van 50 meter. Zaterdag, omstreeks 5 uur, begon een grondwerker alle ballastlagen af te graven (anderhalve meter dik). Met bulldozers en kranen werd de volle grond op millimeterniveau genivelleerd. Aansluitend, en onder permanent toezicht van een landmeter, heeft de gespecialiseerde firma Freyssinet de plaat dan op haar definitieve ligplaats geduwd: 31 meter verderop moest de plaat worden verschoven. Daar waren drie krachtige hydraulische vijzels mee gemoeid met een totale duwkracht van 1.600 ton. De te overwinnen wrijvingskrachten bedragen ongeveer één vierde van het gewicht van de plaat. Betonnen elementen schuiven gaat traag: De schuifoperatie duurde van zaterdagmiddag tot zaterdagmiddag 17 uur, dat is drie uur minder dan vooropgesteld. De plaat verschoof dus aan een snelheid (van 7 meter/uur. Vanaf zaterdagavond werden de waterafvoerleidingen geplaatst, nieuwe ballastlagen op de plaat aangebracht, en werden alle sporen, wissels en seinen terug geplaatst en getest. Ook de bovenleidingen dienden te worden gecontroleerd vóór de eerste treinen op maandagochtend 20 oktober er weer over mogen rijden.

Geen opmerkingen: