De documentaire Young@Heart van Stephen Walker heeft op het 35ste Filmfestival Gent de Port of Ghent Publieksprijs gewonnen. De film kreeg van het festivalpubliek de hoogste waardering en ontvangt een distributiepremie van 5.000 euro. De Canvas Publieksprijs gaat naar Hunger van Steve McQueen. In totaal brachten 13.751 festivalbezoekers hun stem uit via het afscheurstrookje op hun ticket. Het beste waarderingscijfer is voor de documentaire Young@Heart van Stephen Walker. Op nummer twee staat Stella van Sylvie Verheyde en op nummer 3 Sounds Like Teen Spirit… A Popumentary van Jamie Jones.
Young@Heart is een charmante, ontroerende en meeslepende documentaire met een prachtige levensles. Sinds 1982 brengt het koor Young@Heart uit Northampton, Massachussets, een repertoire van rock, punk en rhythm-and-blues. De gemiddelde leeftijd van de leden is 80 jaar. Voor zijn film heeft de Britse documentairemaker Stephen Walker de 24 gepensioneerden en hun koorleider Bob Cilman 7 weken lang gevolgd tijdens de repetities van hun nieuwe show, waarin ze liedjes brengen van The Clash, James Brown en Sonic Youth. De Port of Ghent Publieksprijs is goed voor 5.000 euro en gaat naar ABC Distribution, de Belgische distributeur die Young@Heart in de zalen brengt op 24 december.
Naast de Port of Ghent Publieksprijs maakt het festival ook de Canvas Publieksprijs bekend. Jaarlijks maakt Canvas haar keuze uit het festivalprogramma. Dit jaar kregen de films Hunger, Unspoken, The Song of Sparrows, In Love We Trust en O’Horten het Canvas label mee. Van de geselecteerde films kende het festivalpubliek Hunger van Steve McQueen de hoogste quotering toe. De winnende film wordt aangekocht door de aankoopdienst van de VRT voor uitzending. Eerder won Hunger ook al de Xplore Award uitgereikt door de jongerenjury van het festival. De film komt uit op 12 november.
maandag 20 oktober 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten